Ekaterina Levental zang & Frank Peters piano
Zondag 2 februari 11.30-12.30 uur in Fletcher hotel Arion Vlissingen
Ekaterina Levental kennen we van eerdere optredens als harp-duo Bilitis, samen met Eva Tebbe en de 2 autobiografische muziektheaterproducties “De Weg” en “De Grens” over haar ervaringen als kind in een vluchtelingengezin. Ze heeft op verschillende conservatoria waaronder Den Haag en Rotterdam gestudeerd en is zowel voor zang als harp Cum Laude afgestudeerd. Frank Peters is bij Jan Wijn aan het Sweelinck Conservatorium Amsterdam eveneens Cum Laude afgestudeerd.
Ze zetten zich in om het werk van Nikolai Medtner bij een groter publiek bekend te maken en oogsten met het Medtnerproject, een registratie van zijn complete lied-oeuvre op cd, veel lof in binnen- en buitenland. Hun programma ‘De Hemel op Aarde’ is een bloemlezing van hoogtepunten uit vocale werken van Sergej Rachmaninoff (1873-1943) en Nikolai Medtner (1880-1951). Liederen op beroemde Russische en Duitse poëzie en weergaloze vocalises. Bijzonder zijn ook de gedichten van Poesjkin die door de beide componisten op eigen wijze zijn verklankt. Rachmaninoff en Medtner waren niet alleen grote pianovirtuozen en grootmeesters van de Russische laatromantiek, ze waren ook boezemvrienden. En beide gaven ze stem aan het onzegbare. Tijdens dit concert onderzoeken mezzosopraan Ekaterina Levental en pianist Frank Peters wat de beide componisten bewoog, hun idealen en hun inspiratie, en hoe ze die hemel op aarde vorm hebben gegeven.
De teksten van de liederen weerspiegelen ieder op eigen wijze de betekenis en zin van ons bestaan op aarde. De ‘Muze‘ openbaart het geheim van ingefluisterde woorden, die een leven lang als inspiratie kunnen dienen. ‘Wandrer’s Nachtlied‘ filosofeert over de kracht van de natuur die de dood kan overstijgen. ‘Elegie‘ stelt concreet de vraag of de hemel op aarde te vinden is. Maar als de woorden te kort schieten, kiezen beide componisten voor de vocalise, voor het woordeloze, het onzegbare, dat wat toch gedeeld wil worden omdat het ons met elkaar verbindt: de wil om de vergankelijkheid te overstijgen.
Programma ‘Hemel op Aarde’:
Liederen van Nikolai Medtner (1880-1951) en Sergei Rachmaninoff (1873-1943)
Sergei Rachmaninoff:
- De Muze op. 43 no. 1
Nikolai Medtner:
- De Muze op. 29 no. 1
- Wandrer’s Nachtlied II op. 6 no. 1
- Wandrer’s Nachtlied I op. 15 no. 1
- Praeludium op. 46 no. 1
- Elegie op. 45 no. 1
Sergei Rachmaninoff: Liederen op. 38:
- In my Garden at Night
- To Her
- Daisies
- The Rat-Catcher
- Dreams
- A-oo
Nikolai Medtner:
- Geweihter Platz & Sonate Vocalise op. 41 no. 1
VIDEO:https://youtube.com/clip/UgkxFt_jfFlExvrpU7G1B_0zYib8vTeVmI8I?si=MN-9uX72vhaOLTEn
Ekaterina Levental werd geboren in Tasjkent, de hoofdstad van Oezbekistan, een republiek in de voormalige Sovjet-Unie. Zij studeerde zang aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag en harp aan de Conservatoria van Enschede, Detmold (Duitsland) en Rotterdam. Voor beide behaalde zij het cum laude haar masterdiploma. Ze studeerde harp bij o.a. Alexandre Bonnet, Godelieve Schrama, Germaine Lorenzini en Catherine Michel. En zang bij o.a. Meinard Kraak, Rita Dams, Barbara Pearson, Valerie Guillorit, Paul Triepels en op dit moment wordt ze gecoacht door Margreet Honig.
Ze begon haar carrière als harpiste en zangeres met het harp-duo Bilitis, samen met Eva Tebbe, waarmee ze 18 jaar in binnen- en buitenland optrad en diverse internationale prijzen won. Het duo maakte eigen arrangementen, gaf compositieopdrachten en maakte muziektheater voorstellingen. Duo Bilitis produceerde drie CD’s met muziek van o.a. Debussy, Ravel, Franck, Granados en De Falla.
Ekaterina maakt daarnaast carrière als operazangeres en theaterperformer. Zij werkte als soliste met opera- en muziektheatergezelschappen als De Nationale Opera, LOD Gent België, Opera Trionfo, Jan Fabre/Troubleyn België, Hollands Diep Dordrecht, Opera Spanga, Veenfabriek Leiden, Jeugdtheater Sonnevanck, Opera Nijetrijne, Holland Opera, Toneelhuis Antwerpen, Silbersee, LeineRoebana, Diamantfabriek, World Opera Lab en anderen. Ze was te zien op internationale podia en festivals als Holland Festival, O-Festival Rotterdam, Aurora Festival, Emmy Verhey Festival, Festival Musica Nova, Grachtenfestival, Oerol, World Harp Congress, Avignon Festival, Korea National Opera, Calais Opera House en Tokyo Opera House.
Met Chris Koolmees ontwikkelt Ekaterina onder de naam LEKS Compagnie diverse muziektheaterprojecten, waaronder het autobiografisch drieluik De Weg – De Grens – Schoppenvrouw. 6 LEKS producties spelen op dit moment door het hele land. LEKS was ook te zien in Spanje, Estland, Frankrijk, België, Zuid-Afrika, Cyprus, Oekraïne, Japan en Oezbekistan.
Ekaterina geeft ook solo concerten waarbij zij zichzelf begeleidt op de harp.
Info: www.ekaterina.nl en www.leks.nu
www.nikolaimedtner.com/de-hemel-op-aarde
Frank Peters studeerde bij Janine van Mever aan de Arnhemse Hogeschool voor de Kunsten en vervolgens bij Jan Wijn aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam. Zijn einddiploma’s behaalde hij “Cum Laude”. Aanvullend volgde hij lessen bij Peter Feuchtwanger, Elisabeth Leonskaja, Hans Leygraf, Gyorgy Sebök en Boris Berman.
Na het winnen van verschillende prijzen op nationale en internationale concoursen, waaronder het Internationale Prokofjev Concours te Sint-Petersburg, concerteerde hij op alle grote podia van Nederland. Daarnaast trad hij op in bijna alle landen van Europa, Rusland, China, Australië en in de Verenigde Staten.
Pianist Frank Peters is actief in de meest uiteenlopende genres van de pianoliteratuur. Als solist trad hij op met onder andere Het Radio Filharmonisch Orkest, Het Radio Symfonie Orkest, Het Residentie Orkest, Het Gelders Orkest en het Pools Nationaal Radio Orkest in pianoconcerten van Rachmaninov, Prokofjev, Sjostakovitsj, Schnittke, Ravel, Gershwin, Górecki, Beethoven en Bach.
Daarnaast is hij een veelgevraagde partner in kamermuziek. Zo speelde hij met het Quatuor Danel het ongekend gecompliceerde pianokwintet van Sorabji. Deze samenwerking leidde tot een intensieve band met dit vermaarde kwartet en tot vertolkingen van pianokwintetten van Medtner, Respighi, Fauré, Franck, Sjostakovitsj, Weinberg, Chausson en Schnittke. Daarnaast trad hij op met onder anderen Emmy Verhey, Phillip Graffin, Tatiana Samouil, Eldar Nebolsin, Paavali Jumppanen, Vladimir Mendelssohn, Mikhail Zemtsov, Gérard Caussée, Quatuor Mailbran, Zemlinsky Quartet en Oxalys.