Deborah Witteveen saxofoon & Maxime Snaterse piano

Deborah Witteveen saxofoon & Maxime Snaterse piano

Zondag 3 november 11.30-12.30 uur in Fletcher hotel Arion Vlissingen

Deborah Witteveen en Maxime Snaterse overtuigden vorig jaar met een briljant en dynamisch samenspel. De grote aantrekkingskracht van deze getalenteerde en ambitieuze musici is hun passie voor avontuurlijke en verrassende programma’s met een grote verscheidenheid aan saxofoon en piano repertoire. Ze zoeken met hun programma een spannende balans tussen zowel traditionele als vernieuwende muziek.

Ze openen het optreden met een bewerkte Polonaise van de romantische Pool Chopin van een relatieve eenvoud, expressief en virtuoos. Van een geheel andere muzikale orde is de Fantaisie-Impromptu van de Fransman Jolivet, beïnvloed door Messiaen, Stravinsky en Schönberg met vrije toonsoorten, toonladders en asymmetrische ritmes. Het Klavierstück Op.119 – No.1 van de Duitser Brahms is het eerste van vier karakterstukken. Tijdens de Romantiek was dit een populaire vorm met een grote variatie aan stemmingen. De populaire Turk Say beheerst een groot repertoire van zowel Oosterse als Westerse muziek tot Bartók, Stravinsky, Ravel en Gershwin. Suite is een virtuoos werk dat sterk is geïnspireerd door Turkse muziek, ritmes, dans en folklore. Bij de Amerikaan David verandert de saxofoon in een instrument met een heleboel percussie-effecten en timbres met een energiek en vitaal ritme. Wasserklavier van de Italiaan Berio is het eerste van zes korte stukken met water als oerelement. Het is tegelijkertijd modern, nostalgisch en weerspiegelt intimiteit. Elegie uit “Morceaux de fantaisie” van de Rus Rachmaninov is het eerste van 5 stukken voor piano, bewerkt voor sax en piano. Kenmerkend zijn de droevige loopjes die het stuk rijk is. Als afsluiting de Franse fluitist Borne die vooral bekend is van zijn compositie Fantasie Brillante over thema’s uit de opera Carmen van Bizet. Het stuk is virtuoos met dansritmes en muzikale kleuren van de opera, spectaculaire arpeggio’s en een triomfantelijk slot.

Programma:

F. Chopin (1810-1849): Introduction & Polonaise brillante in C majeur, Op.3

A. Jolivet (1905-1974): Fantaisie-Impromptu (1953)

> piano solo <  J. Brahms (1833-1897): 4 Klavierstücke Op.119 – No.1

F. Say (1970-heden): Suite: I. Allegro, II. Andante, III. Presto

> saxofoon solo < V. David (1974-heden): Pulse

> piano solo < L. Berio (1925-2003): Wasserklavier

S. Rachmaninov (1873-1943): Elegie Op.3 Nr.1 (bew. voor sax en piano)

F. Borne (1840-1920): Fantaisie Brillante sur Carmen

VIDEO:https://youtube.com/clip/Ugkxdlw8lwmvUjCYajGjnsWWFv83NGJLaoID?si=OwJ0kwMIQfb5bXQf

Het Duo Snaterse & Witteveen bestaat sinds 2015. Waar het samenspelen ooit begon met een tour naar Griekenland op uitnodiging van de Nederlandse Ambassade als twee jonge talenten, is dit sindsdien gegroeid tot een professionele en sterke samenwerking met door de jaren heen diverse concerten, uitvoeringen en erkenningen als resultaat. Hun kracht ligt in het combineren van een grote verscheidenheid aan saxofoon en piano repertoire, waarbij aandacht wordt geschonken aan zowel traditionele werken als vernieuwende muziek. Op het podium staan twee sterke individuele karakters die in hun samenspel elkaar weten uit te dagen en aan te vullen. Naast dat de uitvoerenden als duo actief zijn, volgt ieder ook een eigen muzikale pad.

Deborah Witteveen (1995), Nederlandse saxofoniste en saxofoondocent. Ze is actief als kamermusicus en is graag betrokken bij interdisciplinaire projecten. Momenteel is ze baritonsaxofoniste van het Ardemus Quartet. Daarnaast is ze onderdeel van muziektheatergroep ‘Neo-Fanfare 9×13’. Samen met fagottist Thomas Dulfer vormt ze een duo, waarmee ze een van de finalisten van het prestigieuze ‘Dutch Classical Talent’ 2022-2023 was. Verder vormt ze sinds 2015 een duo met pianist Maxime Snaterse. Als finalist van het Britse ‘Young Classical Artist Trust’ speelden zij in Wigmore Hall in Londen. Deborah speelt ook regelmatig in grotere ensembles en orkesten, zoals het Nederlands Blazers Ensemble en het Nederlands Philharmonisch Orkest.

Deborah studeerde bij Johan van der Linden aan het HKU Utrechts Conservatorium en Arno Bornkamp aan het Conservatorium van Amsterdam. Voor zowel haar Bachelor of Music (2017) als haar Master of Music (2020) studeerde ze ‘cum laude’ af. Deborah heeft vele prijzen gewonnen op verschillende muziekconcoursen in Nederland, zoals Prinses Christina Concours en Classic Young Masters. Ze heeft masterclasses gevolgd bij onder andere Claude Delangle, Vincent David en Nobuya Sugawa. Samen met het Ardemus Kwartet studeerde ze aan de Nederlandse Strijkkwartet Academie. www.deborahwitteveen.com

Maxime Snaterse (1996) sloot in 2018 haar Bachelor of Music cum laude af aan het ArtEZ Conservatorium, waar ze les kreeg van Frank van de Laar, en twee jaar later haar Master of Music, met de hoogste onderscheiding. In juni 2023 heeft ze een tweede Master of Music behaald met het hoogst mogelijke resultaat aan het Koninklijk Conservatorium Brussel in de klas van Aleksandar Madžar. Maxime is een veelzijdige pianiste en geeft regelmatig concerten in zowel binnen- als buitenland. Naast het spelen van gevarieerde solorecitals heeft Maxime meerdere malen als solist met orkest opgetreden. Zo speelde zij in 2024 het 5de pianoconcert van Beethoven in onder meer de grote zaal van de Kraków Philharmonic (Polen) en Concertgebouw De Vereeniging Nijmegen, bracht zij in 2022 het pianoconcert van hedendaags componist T. van de Steeg in première en voerde zij in 2017 Manuel De Falla’s pianoconcert Nights in the Garden’s of Spain uit in de grote zaal van Muziekcentrum Enschede en De Spiegel Zwolle. Ze was prijswinnaar bij meerdere concoursen, zowel solo (o.a. Steinway Pianoconcours en Prinses Christina Concours) als met haar ensembles, heeft masterclasses gevolgd bij gerenommeerde pianisten als Boris Berman, Lars Vogt en Pascal Devoyon, en nam deel aan internationale zomercursussen, waaronder The International Holland Music Sessions Bergen, de Summer Campus Rostock en de Internationale Mozarteum Sommerakademie Salzburg.

Haar vaste kamermuziek ensembles bestaan momenteel uit een duo met saxofoniste Deborah Witteveen, een liedduo met sopraan Irene Hoogveld, een duo met celliste Aleksandra Czarnocka en een pianoduo met Marco Mantovani. Tevens is ze sinds 2022 pianist bij Vrienden van het Lied. Maxime is docent piano aan onder andere het Conservatorium van Mechelen en naast haar muzikale activiteiten studeerde ze in 2019 af voor haar Bachelor Technische Bedrijfskunde aan de Universiteit Twente en in 2020 cum laude voor haar Master Business Administration. www.maximesnaterse.com

Reacties zijn gesloten.