Vivianne Cheng piano solo
Zondag 7 april 11:30 – 12:30 uur in Fletcher hotel Arion Vlissingen
Recensenten zijn lovend over de Amerikaanse, in Nederland wonende Vivianne Cheng die ze omschrijven als een uitzonderlijk begaafde en integere jonge pianiste met een subliem gevoel voor sereniteit en poëzie en vol verbeeldingskracht. Ze geeft concerten over de hele wereld en ontving tijdens Corona de “Heldenspeld” van de Gemeente Amsterdam. Ze won vele internationale prijzen zoals New York International Piano Competition, Concours International de Piano de Lagny en Philadelphia Orchestra’s Competition. Ook kreeg ze de Arts Arena–Curtis Institute of Music Award uitgereikt en inmiddels doceert ze zelf aan de pianofaculteit van het Mozarteum Salzburg en aan het Conservatorium van Utrecht.
Haar programma bestaat uit werken met verhalen uit de Romantiek, te beginnen met Waldszenen van Schumann waarin de bomen ritselen, bloemen mijmeren over liefde en verlangen, het landschap leeft en vogels fluiten maar ook het jagerslied klinkt. Het geliefde Fantastia nr.3 van Mozart is geschreven in de tragische toonsoort D mineur met geheel verschillende delen, somber beginnend, overgaand in treurigheid en soms agitatie en vrolijk eindigend. Evenals bij Schumann gaat Op.70 van Scriabin over de sfeer van het bos en insecten die wakker gekust worden door de zon. Insecten, die hij zag als manifestaties van menselijke emoties gekenmerkt door frequente trillers en tremolo’s. De sonate eindigt in een ‘bevende, gevleugelde’ dans van insecten waarna de laatste maten ons achter laten in de rust van het bos. De Balade van Liszt is naar verluid gebaseerd op de Griekse mythe van Hero en Leander. Leander zwemt tijdens een stormachtige nacht naar zijn geliefde priesteres Hero maar de tocht wordt steeds moeilijker en hij verdrinkt, waarna Hero zich van verdriet in zee werpt en ook verdrinkt. Dreigend chromatisch gerommel, marsachtige tripletritmes met een stortvloed aan virtuositeit en een rockende majeur-toonsoort die wordt herhaald met een steeds grootsere uitbundigheid, eindigend in lichte akkoorden.
Programma:
R. Schumann(1810-1856): Waldszenen Op.82
. Eintritt
. Jäger auf der Lauer
. Einsame Blumen
. Freundliche Landschaft
. Vogel als Prophet
. Jagdlied
W. A. Mozart (1756-1791): Fantasia No.3 in D minor
A. Scriabin (1872-1915): Sonata No.10 Op.70
F. Liszt (1811-1886): Ballade No.2 in B minor
VIDEO:https://youtube.com/clip/Ugkx1ApPTLfCsdCOfC2zExT1taufxi9t_inC?si=sW4b3Svbpe9z4MO-
VIDEO:https://youtube.com/clip/Ugkxw_1GZZRIqKLBT3uOfz5jDpCzCM02AsOD?si=1VUWf_cEn6-HEd56
Vivianne Cheng is een Steinway Artist die veelvuldig heeft opgetreden in Europa en de Verenigde Staten. Zij werd geboren in North Carolina, waar zij als zesjarige al haar eerste concert gaf. Sindsdien heeft zij opgetreden in ‘s werelds meest prestigieuze zalen, zoals de Carnegie Hall en het Lincoln Center (beide in New York), het Musikverein Wien, de Salle Cortot te Parijs, en het Concertgebouw. Zij speelde ook op gerenommeerde festivals zoals het Wonderfeel Festival, het Festival Ljubljana en het Verbier Festival. Recente hoogtepunten waren solorecitals in Duitsland, Frankrijk, Nederland, Oostenrijk, Spanje en de VS, alsook een radio-uitzending op NPO Klassiek, een live opgenomen recital voor 24classics en een uitvoering van Beethovens vierde pianoconcert samen van met leden van het Concertgebouworkest dat uitgezonden werd op Podium Klassiek.
Als laureaat van talrijke internationale pianoconcoursen is Vivianne prijswinnaar van de Tureck International Bach Competition, de New York International Piano Competition, de Concurso Internacional de Piano CLaMo, de Bartók-Kabalevsky-Prokofiev International Piano Competition, de Wideman International Piano Competition, het Concours International de Piano de Lagny, de Albert M. Greenfield Concerto Competition van het Philadelphia Orchestra, en de inaugurele Arts Arena-Curtis Institute of Music Award. Vivianne ontving ook een aantal prestigieuze beurzen, waaronder het felbegeerde Vladimir Horowitz Piano Scholarship, de AHK Talent Grant, het Jacques Vonk Fonds, de David H. Springman Memorial Fellowship en de Frank Huntington Beebe Fund Grant.
Haar optredens zijn via televisie en radio uitgezonden door PBS, The Classical Network (WWFM), Good Morning Television New Zealand en in de veelgeprezen documentaires On a Personal Note (2010) en Die Martins-Passion (2004). Als kamermusicus heeft Vivianne opgetreden met Ani Kavafian, Ida Kavafian, Michael Gieler en Efe Baltacigil en les gevolgd bij o.a. Frans Helmerson, Gary Hoffman, Pamela Frank, Gábor Takács-Nagy, Aaron Rosand en Thomas Riebl. Zij bracht ook aantal nieuwe composities voor piano solo en diverse ensembles in première en trad op voor vooraanstaande componisten als William Bolcom en Ned Rorem.
Vivianne studeerde aan het Conservatorium van Amsterdam bij Naum Grubert (Master Piano, afgesloten met een 10), het Mozarteum Salzburg bij Andreas Groethuysen en Pavel Gililov (Postgraduate en Master Piano Solistenausbildung met de hoogste onderscheidingen), en het Curtis Institute of Music bij Gary Graffman enLeon Fleisher. Voorafgaand aan het Curtis Institute studeerde Vivianne aan The Juilliard School, waar ze al optienjarige leeftijd werd aangenomen. Belangrijke docenten waren Ruth Slenczynska, Yoheved Kaplinsky, NinaLelchuk en Arkady Aronov. Masterclasses volgde Vivianne bij legendarische pianisten als Alicia de Larrocha,György Sándor, Claude Frank, Earl Wild, Dmitri Bashkirov, Boris Berman, Richard Goode, Menahem Pressler, Ferenc Rados en Arie Vardi.
Momenteel woont Vivianne in Amsterdam, waar het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds haar een Steinway vleugel in bruikleen heeft gegeven. In 2020 kreeg zij een Heldenspeld van de Gemeente Amsterdam voor het concipiëren en geven van een serie live-concerten die tijdens de pandemie werden uitgevoerd op een boot varend door de Amsterdamse grachten. Vivianne is sinds 2017 verbonden als docent aan de pianofaculteit van het Mozarteum in Salzburg. Onlangs werd zij benoemd tot hoofdvakdocent piano aan het Utrechts Conservatorium.