Tobias Borsboom & Yukiko Hasegawa pianoduo
Zondag 21 januari 11.30-12.30 uur in Fletcher hotel Arion Vlissingen
De bevlogen musici Tobias Borsboom en Yukiko Hasegawa hebben in verschillende samenstellingen op ons podium gespeeld en nu samen achter de vleugel. In 2019 werden ze in het geboorteland van Yukiko verkozen tot “meesters van Shizuoka” met achtereenvolgens veel optredens in Japan. Het spel van Yukiko is te omschrijven als poëtisch, kwetsbaar en gevoelig, vanuit een innerlijke rust onderkoeld en emotioneel tegelijk. Hoe veel mooier kan het samenspel zijn met Tobias die zichtzelf omschrijft als een romanticus met een verlangen om te verdwalen in het onbekende.
De 3 belangrijke Romantische componisten Schubert, Schumann en Ravel vormen de basis van hun programma, te beginnen met de prachtige zeer bekende Fantasie in f-klein van Schubert die zich bij vele klassieke muziekliefhebbers in het geheugen heeft genesteld. Bij het voor quatre-mains bewerkte Andante Cantabile van Schumann voel je de liefde voor zijn vrouw Clara. Het eveneens bewerkte Ma mère l’Oye van Ravel zijn muzikale sprookjes die hij voor de kinderen van zijn vrienden schreef.
Vuurwerk is te verwachten met de laatste 2 werken. De Nederlandse componist Smit werd tijdens zijn verblijf in Parijs sterk beïnvloed door Ravel en Stravinsky. Hij stierf al jong in Sobibor en het voelt alsof hij in zijn Divertimento, dat hij een jaar voor zijn dood schreef, de heftige dynamiek van de oorlog heeft verwerkt.
De Rus Kapustin had een reputatie als jazzpianist, arrangeur en componist. Hierdoor kon hij zowel de klankwereld van de geïmproviseerde jazz als de tradities van het klassieke virtuozenspel met elkaar verbinden. Een opgewekte afsluiting van een virtuoos programma.
Programma:
F. Schubert (1797-1828): Fantasie in f-klein Op.103 (1828)
. Allegro molto moderato
. Largo
. Scherzo Allegro vivace
. Finale. Allegro molto moderato
R. Schumann / J. Brahms (1886-1963): Andante Cantabile (uit het Pianokwartet van R. Schumann)
M. Ravel (1875-1937): Ma mère l’Oye
. Pavane de la Belle au bois dormant
. Petit Poucet
. Laideronnette, impératrice des pagodes
. Les entretiens de la belle et de la bête
. Le jardin féerique
L. Smit (1900-1943): Divertimento (1942)
. Allegro ma non troppo
. Lento
N. Kapustin (1937-2020): Sinfonietta Op.49
. Overture (Allegro)
Tobias Borsboom, de pianist met ‘een juweel van een toucher’ (Trouw), speelt als winnaar van de Dutch Classical Talent Award sinds 2015 in de concertzalen van Nederland. Tezamen met violist won Piotr Jasiurkowski won hij tevens de Dutch Classical Talent-publieksprijs. Ook toerde hij als solist in Gershwins Pianoconcert in F met het Nederlands Studenten Orkest, en met zijn soloprogramma Wanderer in binnen- en buitenland. Zijn solorecitals geven blijk van zijn belangstelling voor hedendaagse muziek en zijn debuutalbum Wanderer (Label 7 Mountain Records, 2017) en zijn cd met Pan van Vítězslav Novák (Pianoclassics, 2021) is met veel lof in de pers en media onthaald.
“Jonge durfal Tobias Borsboom verdient volle zalen met prachtige Pan” – Het Parool
“Hij speelt (…) met grote bevalligheid, de nodige dramatiek en een juweel van een toucher”- Trouw
“Opvallend is zijn persoonlijke, mateloos kleurige spel” – Dagblad van het Noorden/Leeuwarder Courant
“Een weergaloze Tobias Borsboom riep als meestervertellers eigen de ware spanning op”- NRC/NRC next
Tobias toont zich een veelzijdig en creatief musicus, die ook op het gebied van kamermuziek zijn sporen ruimschoots heeft verdiend. Regelmatige kamermuziekpartners zijn cellist Lidy Blijdorp, violist Pieter van Loenen en saxofonist Femke Steketee. Met celliste Pamela Smits werkt Tobias sinds 2017 samen als programmeur van de concertserie Vriendenconcerten in de Zuiderkerk van Amsterdam. In 2018 is Tobias Borsboom met pianoduopartner Yukiko Hasegawa uitgekozen als Shizuoka no Meishutachi (Meesters of Shizuoka) in Japan, met verschillende optredens die daarop volgen.
Ook gaat hij graag de samenwerking aan met andere theater- en kunstvormen. Voor seizoen 2018-2019 loopt in samenwerking met theaterproductiehuis Oorkaan Meneer Tobias en het zwarte monster, een muziekvoorstelling voor kinderen vanaf vier jaar. Daarnaast is hij deel van gezelschap Theatre-Hotel Courage dat in 2017 de Nederlandse theaters aandoet met A room with a view. Met Jan Brokken speelt hij enkele zeer succesvolle vertelconcerten, waaronder Mata Hari en De rechtvaardigen met Lidy Blijdorp en De Tuinen van Buitenzorg met pianomuziek van Leopold Godowski en Paul Seelig.
Tobias Borsboom is oprichter en leider van theatergroep De Schubertianen waarin de spelers in de huid kruipen van de artistieke vrienden van Schubert, en in de voorstelling De Housewarming 1826 houden zij een feest ter ere van hun grote vriend. Vanaf 2021 spelen zij Schobert, over de vriendschap tussen Franz Schubert en beste vriend Franz von Schober.
De achterliggende jaren was Tobias eveneens prijswinnaar op concoursen als het YPF Piano Competition, het Concertgebouw Entree Kamermuziek Concours en het Prinses Christina Concours en meer. Hij voltooide in 2013 zijn master-opleiding aan het Conservatorium van Amsterdam bij Jan Wijn. Daarvoor studeerde hij aan de Jong talent afdeling van het Utrechts Conservatorium bij Paolo Giacometti. Hij volgde masterclasses bij internationaal gerenommeerde musici als Maria João Pires, Klaus Hellwig, Georg Friedrich Schenck, Geoffrey Douglas Madge en Jan Boguslaw Strobel.
Naast zijn gevarieerde drukke concertleven werkt Tobias Borsboom aan het Conservatorium van Amsterdam als correpetitor.
Yukiko Hasegawa, Ze begint in Japan op vierjarige leeftijd met haar eerste pianolessen. Vanaf 1998 studeert ze piano bij Moto Sasaki, Tusa Ertzebet en Amadeus Webersinke in Tokio, alwaar ze een Master-diploma behaalt in 2004. In dit jaar leert ze de fortepiano’s van het Hamamatsu Museum van Muziekinstrumenten kennen en ontwikkelt ze een interesse voor de authentieke uitvoeringspraktijk. Vanaf 2005 zet Yukiko haar studie voort in Nederland aan het Conservatorium van Amsterdam bij Willem Brons. Ook volgt ze de studie Fortepiano bij Bart van Oort en Stanley Hoogland.
Ze ontvangt een Bachelor of Music-diploma voor piano en fortepiano in respectievelijk 2008 en in 2009. In deze jaren is Yukiko Ambassadorial Scholar van TheInternational Rotary Foundation. In september 2011 behaalt Yukiko het Masterdiploma voor piano aan het Conservatorium van Amsterdam. Willem Brons beschrijft Yukiko Hasegawa “als een verfijnd, sensitief en muzikaal performer/pianist, met een opmerkelijk inzicht in de verschillende stijlen.” Als solist concerteert Yukiko in Nederland, Duitsland en Japan. Haar orkestdebuut maakte ze in 2004 in Hamamatsu, Japan, met het Krakow Philharmonisch Orkest onder leiding van Roland Bader in Beethovens vijfde pianoconcert. Yukiko treedt regelmatig op met pianoduopartner Tobias Borsboom, waarmee ze de “Meesters van Shizuoka”-prijs won (Japan). Met hoboïst Esther van der Ploeg maakte zij enkele vertelconcerten, gebaseerd op Griekse mythologische verhalen.
Yukiko neemt deel aan de Imola Piano Academy Eindhoven voor verdere pianistische vervolmaking. Daarnaast volgde ze masterclasses, gegeven door o.a. Igor Roma, Enrico Pace, Klaus Hellwig, Jan Wijn, Jan Boguslaw Strobel, Georg Friedrich Schenck, Pascal Devoyon. Ook neemt Yukiko met regelmaat lessen bij Dominique Merlet en Geoffrey Madge.
Ze organiseert in 2014 in samenwerking met Artmotion het Festival der Kunstenin het Statenkwartier, Den Haag. Dit is een festival door jonge talentvolle professionals in de (beeldende) kunst en klassieke muziek die hun werk presenteren in huiskamers.
In 2020 bracht Yukiko haar debuutalbum Eternal Longinguit, met drie monumentale pianowerken van Beethoven, Franck en Schumann. Deze werd zeer positief in de pers ontvangen en geroemd vanwege de poëtische kwaliteiten van Hasegawa’s spel, met onder andere een lovende recensie in Pianist met de hoogst haalbare waardering van 10. “Iets in Hasegawa is onvoorstelbaar puur” (Pianist), “Pure poezië” (De Nieuwe Muze).