Lidy Blijdorp cello & Tobias Borsboom piano

Lidy Blijdorp cello & Tobias Borsboom piano

Zondag 20 oktober 11.30-12.30 uur in Fletcher hotel Arion Vlissingen

Wederom mogen we het ons zo geliefde duo Lidy Blijdorp en Tobias Borsboom verwelkomen op ons podium. Celliste Lidy Blijdorp staat bekend om haar grote vertelkracht en muzikaliteit. Tobiasals een pianist met‘een juweel van een toucher’. Muziek maken is ‘een verborgen wereld tot leven wekken’, zei Lidy in een interview. ‘Het is als een droom die je bij het ontwaken ontglipt terwijl het gevoel nog is blijven hangen’. Dat is wat we steeds weer ervaren als Lidy en Tobias hun muzikale gevoelens vertolken.

Ze brengen een gevarieerd programma met de mooiste meesterwerken van beroemde Franse componisten. Twee prachtige werken van de impressionist Claude Debussy die door nieuwe klankkleuren, effecten, ingenieuze harmonieën en pedaalgebruik wel de Chopin van de twintigste eeuw wordt genoemd. De cellosonate wordt algemeen beschouwd als een van de mooiste meesterwerken die voor dit instrument zijn geschreven. De sonate is buitengewoon dynamisch, bijna improviserend en jazzy, zeer kleurrijk maar ook ironisch met flexibele tempo’s. Soms doet de cello denken aan een gitaar met het tokkelen van de linkerhand. Clair de Lune is een van zijn eerste impressionistische stukken uit de Suite Bergamasque en beroemd bij het grote publiek. Nadia Boulanger was vooral bekend als pianovirtuoos en charismatische docent en stond met componeren in de schaduw van haar jongere zus Lili. Haar Trois Pièces voor cello en piano behoren tot haar meest uitgevoerde werken, een korte cyclus waarin expressiviteit, tederheid en virtuositeit elkaar opvolgen. De Sonate in A majeur van César Franck is even als de Cello Sonate van Debussy een van de mooiste sonates voor cello en piano die ooit zijn geschreven. Voor pianisten een uitdaging vanwege de grote akkoorden (Franck had grote handen) en virtuoze passages. Het werk kan beschouwd worden als laat Romantisch waarbij de thema’s en motieven in elk deel met elkaar verweven zijn conform het door Franck ontwikkelde ‘cyclisch principe’.

Programma:

Cl. Debussy (1862–1918):  Cello Sonate in D Minor (1915)

. Prologue (Lent, sostenuto e molto risoluto)

. Sérénade (Modérément animé)

. Final (Animé, léger et nerveux)

N. Boulanger (1887-1979): 3 stukken voor cello en piano

. Modéré

. Sans vitesse et a l’aise

. Vite et nerveusement rythmé

Cl. Debussy (1862–1918): Clair de Lune

C. Franck (1822-1890): Sonate in A major

. Allegretto ben moderato

. Allegro

. Recitativo-Fantasia, Ben moderato

. Allegretto poco mosso

VIDEO: https://www.youtube.com/watch?v=bLip0Qrabzg

Lidy Blijdorp is een gepassioneerde Nederlandse celliste met een enorme vertelkracht, geprezen om haar adembenemende muzikaliteit. ‘Van een wazige droom tot een felle aanval: Blijdorp kan alles!’ (Volkskrant). ‘Lofwaardig virtuoos spel’ (BBC magazine).

Lidy studeerde cum laude af aan de conservatoria van Den Haag, Amsterdam en Parijs, waar ze studeerde bij Monique Bartels en Michel Strauss. Daarna behaalde ze haar Artist Diploma aan de Muziekkapel Koningin Elisabeth bij Gary Hoffman. Ze trad op als soliste met o.a. het Orkest van de Achttiende Eeuw, het Concertgebouw Kamerorkest, het Staatsorkest Hermitage van Sint-Petersburg, het Koninklijk Filharmonisch Orkest van Luik en het Residentie Orkest.

Lidy heeft een brede muzikale interesse en een passie voor het ontdekken van nieuwe muziek. De volgende stukken zijn aan haar opgedragen: Elegie voor cello en orkest van Sergei Yevtuschenko (2013), Lidy’s Piece van de Australische componist Kate Moore (2016), Cello Song – as If van de Nederlandse componist Ig Henneman (2018), Alex, how is it going with your Cello Concertino? van de Georgische componist Alexandre Kordzaia (2020), een dubbelconcert van Trevor Grahl (2022) en het celloconcert Trailblazer van de Nederlandse componist Joel Bons (2022).

Ze behaalde prijzen bij o.a. het Prinses Christina Concours, Charles Hennen Concours, Amsterdamse Cellobiennale, Grachtenfestival Conservatorium Concours (2012), Prix Académie Maurice Ravel (2014). Haar debuut-cd Journeyers ontving twee Edisons (2020).

Lidy heeft de eer om de prachtige Farotti van Anner Bijlsma en een Persoit strijkstok te bespelen, beide aan haar ter beschikking gesteld door het Nederlands Muziekinstrumenten Fonds.

De Nederlandse pianist Tobias Borsboom staat bekend om zijn juweel van een toucher (Trouw) en zijn persoonlijke, mateloos kleurige spel (Dagblad van het Noorden/Leeuwarder Courant). Het Parool schreef naar aanleiding van zijn laatste cd dat Jonge durfal Tobias Borsboom volle zalen verdient met zijn prachtige Pan. ‘Een weergaloze Tobias Borsboom riep als meestervertellers eigen de ware spanning op’ (NRC/NRC next)
Tobias heeft zich gevestigd als een veelzijdig en creatief musicus met een grote finesse en een breed repertoire. De afgelopen seizoenen trad Tobias op in alle grote concertzalen in Nederland als winnaar van de Dutch Classical Talent Award en Publieksprijs. Met zijn soloprogramma Wanderer en als solist in Gershwins Pianoconcert in F met het Nederlands Studenten Orkest toerde hij in binnen- en buitenland. Ook soleert hij met het Noord Nederlands Orkest en het Residentie Orkest. In zijn solorecitals brengt hij spraakmakende programma’s waarin hij de grote meesters combineert met hedendaagse muziek. Samen met pianoduopartner Yukiko Hasegawa heeft Tobias Borsboom regelmatig optredens in Japan, waar ze in 2018 zijn verkozen tot Shizuoka no Meishutachi(Meesters van Shizuoka). Zijn debuutalbum Wanderer en zijn cd met Pan van Vítězslav Novák zijn met veel lof in de pers en media onthaald.

Hij excelleert niet alleen als solist, maar ook als een bevlogen kamermusicus. Regelmatige kamermuziekpartners zijn cellist Lidy Blijdorp, violist Pieter van Loenen en saxofonist Femke Steketee. Met cellist Pamela Smits werkt Tobias sinds 2017 samen als programmeur van de concertserie Vriendenconcertenin de Zuiderkerk van Amsterdam. Het Haagse kamermuziekfestival Klassiek achter de Duinen, dat hij met violist Pieter van Loenen in 2021 opgericht heeft, is binnen korte tijd uitgegroeid tot een belangrijk evenement, geprezen vanwege zijn topartiesten, aantrekkelijke programmering en goede sfeer.

De artistieke interesse van Tobias is breed, zo blijkt uit talloze samenwerkingen met andere kunstvormen. Zijn muziekvoorstelling voor kinderen in samenwerking met Oorkaan, Meneer Tobias en het zwarte monster, trok volle zalen. Met auteur Jan Brokken geeft hij regelmatig literaire concerten, waaronder De Tuinen van Buitenzorg (piano solo) en De Rechtvaardigen (met Lidy Blijdorp). Als acterend musicus speelt Tobias Borsboom in eigen producties De Schubertianen & de Housewarming 1826 en Schubert/Schober.
Hij voltooide zijn master-opleiding bij Jan Wijn aan het Conservatorium van Amsterdam in 2013. Daarvoor werd hij opgeleid door Paolo Giacometti (Utrechts Conservatorium, Jong Talent).

Naast zijn drukke concertleven werkt Tobias Borsboom aan het Conservatorium van Amsterdam als correpetitor.

Reacties zijn gesloten.