Kalle de Bie cello & Frank van de Laar piano

Kalle de Bie cello & Frank van de Laar piano

Zondag 16 maart 11.30-12.30 uur in Fletcher hotel Arion Vlissingen

Op de valreep mogen we het aanstormende talent Kalle de Bie cello verwelkomen samen met Frank van de Laar piano. Hij valt in voor Anastasia Feruleva die dan solo Romeo en Julia in Covent Garden speelt. Ze heeft met Frank vaak op ons podium gespeeld maar ook de verwachtingen met Kalle de Bie zijn hoog gespannen. Kalle is een veelzijdig musicus die al op jonge leeftijd met zijn spel imponeerde en een grote passie heeft voor kamermuziek. Hij speelt in verschillend kamermuziek ensembles en kent reeds indrukwekkende prestaties als solist.

Ze spelen werken van componisten uit de Romantiek tot het Impressionisme.

Van Ludwig van Beethoven was bekend dat hij een groot improvisator was en diepe indruk kon maken met overdonderende improvisaties op basis van wat aangereikt noten. Zo ook de zeven variaties op ‘Bei Männern, welche Liebe fühlen’ WoO 46, die gebaseerd zijn op Mozarts operaDie Zauberflöte. Net als in de opera zijn de cello en de piano partners in een duet.

Ook bij de sonate van Brahms zijn de piano en cello geen van beiden leidend maar juist waakzame en attente partners. Het is een eerbetoon aan J. S. Bach waarbij het eenvoudige hoofdthema van het eerste deel is gebaseerd op de fuga “Contrapunctus 4 en 13” uit de compositiesyclus Die Kunst der Fuge.

Het 2e deel uit de cellosonate van Poulenc bevat melodieën met een nostalgisch en treurig karakter. De twee instrumenten zijn glorieus en intiem met elkaar verweven waarbij elke frase naar de volgende doet verlangen en sluit rustig af met een slaapliedje.

Tot slot de Cellosonate van Debussy dat wordt beschouwd als een van de beste meesterwerken van het moderne cellorepertoire, beknopt en kenmerkend voor Debussy met hele-toon- en pentatonische toonladders. Technisch zeer veeleisend met vele soorten cellotechnieken, waaronder linkerhand pizzicato, spiccato en flautando strijken en valse harmonischen en portamento tonen.

Programma:

Ludwig van Beethoven (1770-1827):  7 Variaties in Es “Bei Männern, welche                                                                                                              Liebe fühlen””, WoO46

Johannes Brahms (1833-1897): Sonate no.1 in e kl.t. op.38

. Allegro non troppo

. Allegretto quasi Menuetto

. Allegro

Francis Poulenc (1899-1963): Cavatine (deel II uit de cellosonate)

Claude Debussy (1862–1918): Sonate voor cello en piano in D Min.

. Prologue: Lent

. Sérénade: Modérément animé

. Final: Animé, léger et nerveux

VIDEO: https://www.youtube.com/watch?v=J72SM9VfEX8&t=63s

Kalle de Bie (1994) begon met cello spelen toen hij zes jaar oud was. Vanaf 2012 studeerde Kalle aan het Conservatorium van Amsterdam bij Jeroen den Herder, Jelena Očić en Dmitri Ferschtman. Hierna vervolgde hij zijn opleiding met een postgraduate aan de Universität für Musik und darstellende Kunst Wien bij de cellopedagoog Reinhard Latzko.

Kalle is een veelzijdig musicus. Hij heeft een grote passie voor kamermuziek, maar speelt ook graag solo of in een orkest. Van jongs af aan heeft Kalle veel kamermuziek gespeeld en heeft daarmee kunnen optreden in mooie concertzalen zoals het Concertgebouw, de Doelen en TivoliVredenburg. Hij maakte deel uit van het kamerorkest de Fancy Fiddlers onder begeleiding van de bekende vioolpedagoog Coosje Wijzenbeek. Hier is zijn grote liefde voor de kamermuziek ontstaan.

Kalle speelt in het Brackman Trio samen met violist Tim Brackman en pianist Rik Kuppen. Het trio speelde de afgelopen tijd op vele Nederlandse podia en festivals zoals bijvoorbeeld het Internationaal Kamermuziek Festival Utrecht en Classical Now in Den Haag. Voor het trio staan deelname aan een internationaal concours en cd-opname op de planning. Kalle speelt daarnaast in het Marigold Piano Quartet met violiste Ruña ’t Hart, altvioliste Connie Pharaoh en pianist Mengjie Han. Het ensemble won de Eerste Prijs ‘Luigi Boccherini’ tijdens het kamermuziekconcours Virtuoso & Belcanto in Italië. Het ensemble zal in 2023 o.a. tijdens Wonderfeel te horen zijn. Als kamermusicus wordt Kalle veelvuldig gevraagd te spelen in verschillende concertserie en festivals zoals o.a. Wonderfeel, Internationaal Cellofestival Zutphen, Grachtenfestival, Delft Chamber Music Festival, NJO Muziekzomer, Uitgast Festival, SNAAR, Schiermonnikoog festival, Kamermuziekfestival Eibergen, IKFU, Classical Now, Rovigo Cello City & Cello Biënnale Amsterdam. Kalle heeft ook de kans gekregen een aantal celloconcerten uit te voeren als solist. Zo speelde hij het celloconcert van Schumann op tournees met het Betuws Symphonieorkest en Symfonieorkest Haerlem. Hij voerde meerdere keren het dubbelconcert van Vivaldi uit en soleerde tijdens de finale van het III Elsky Competition in Minsk in het celloconcert van Edward Elgar. Voor deze uitvoering ontving hij ook een onderscheiding.

In oktober 2016 kreeg Kalle tijdens het Nationaal Cello Concours te Amsterdam de Aanmoedigingsprijs en de Start-in-Splendorprijs. Met deze prijs won hij een avond carte blanche in Splendor Amsterdam. Hij creëerde een muzikale en visuele reis door de surrealistische wereld van de Franse componist Henri Dutilleux die erg positief werd ontvangen.

Frank van de Laar begon zijn pianostudie op tienjarige leeftijd en behaalde zijn diploma in 1989 aan het Sweelinck Conservatorium Amsterdam bij Jan Wijn met de hoogst denkbare onderscheiding.
Hij vervolgde zijn studie in Hannover bij Prof. Karl-Heinz Kämmerling en in Amsterdam bij Naum Grubert.

In 1987 won hij de derde prijs op het Internationale Brahms Concours te Hamburg en in 1988 behaalde hij de eerste prijs op het Postbank-Sweelinck concours en debuteerde in datzelfde jaar in de grote zaal van het Concertgebouw.
Sindsdien volgden optredens in binnen- en buitenland elkaar in hoog tempo op en werden door pers en publiek warm onthaald. Hij concerteerde in bijna alle landen van Europa, in Amerika, Azië, waarbij vele prijzen en onderscheidingen hem ten deel vielen.

Zijn repertoire omvat de gehele periode van Bach tot heden, waarbij ook minder bekende oude en nieuwe meesterwerken een interessante rol spelen. Bovendien is hij zeer actief op het gebied van de kamermuziek. Talloze radio- en televisieopnamen legden zijn uitvoeringen vast en meer dan 25 compact discs verschenen inmiddels van zijn hand.

Hij is als hoofdvakleraar verbonden aan de conservatoria Amsterdam en Zwolle.

 

Reacties zijn gesloten.