Anastasia Feruleva cello en Frank van de Laar piano
Zondag 4 oktober in de Sint Jacobskerk te Vlissingen. Met de nieuwe maatregelen van de overheid wordt het aantal bezoekers van ons concert beperkt tot 30. Daarom zijn er nu 2 concerten achter elkaar, van 13.30 tot 14.30 uur (reeds uitverkocht) en van 15.00 tot 16.00 uur.
Wederom mogen we in onze serie genieten van de zeer getalenteerde celliste Anastasia Feruleva. Ze werd al jong geprezen om haar technische beheersing en gepassioneerde meeslepende interpretaties en heeft op haar Rombouts cello uit 1710 met grote orkesten over de hele wereld gespeeld. Ze won concoursen waaronder een 2e en 1e prijs van het Nationaal Cello Biënnale Concours 2016 in Amsterdam. Ook pianist Frank van de Laar heeft een grote staat van dienst en is hoofdvakdocent aan de conservatoria van Amsterdam en Zwolle.
Het concert wordt geopend met een prachtige cellosonate van Beethoven. Verrassend is de keuze voor composities van de zussen Nadia en Lili Boulanger, dochters van een beroemde componist en winnaar van de Prix de Rome. Ook Lili won later de Prix de Rome. Beiden zussen zijn beïnvloed door Raoul Pugno en Gabriel Fauré die samen met Debussy en Ravel behoorde tot de toonaangevend Franse impressionisten. Tot slot wat wel wordt beschouwd als een van de belangrijkste cellosonate’s van de 20e eeuw en het laatste kamermuziekstuk van de romanticus Rachmaninoff. Een muzikale verkenning van de mogelijkheden van de cello en een complexe gelijkwaardige pianopartij met lieflijke, uitbundige en dramatische delen.
Programma:
L. van Beethoven (1770-1827): Sonate nr.5 op.102 nr.2 in D major
Nadia Boulanger (1887-1979): Trois pieces:
Modéré
Sans vitesse et a l’aise
Vite et nerveusement rythmé
Lili Boulanger (1893-1918): Nocturne
Rachmaninoff (1873-1943): Sonate voor cello en piano in G min. Op.19 (1901)
Lento – Allegro moderato
Allegro scherzando
Andante
Allegro mosso
Anastasia Feruleva, (1992 Rusland), begon haar cellostudie op vijfjarige leeftijd. Al vanaf haar vroege jeugd heeft zij opgetreden in haar moederland en concertreizen brachten haar vervolgens naar Noorwegen, Finland, Duitsland, Italië, Spanje, Frankrijk, België, Hongarije, Polen, Roemenië, Brazilië en Nederland, waar ze momenteel gevestigd is, en waar ze haar Master diploma heeft behaald bij Larissa Groeneveld aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag met een 10 met onderscheiding. Onder Prof. Troels Svane voltooide zij haar Master Studie aan de Hochschule für Musik Hanns Eisler in Berlijn met de hoogste cijfers en cum laude en tevens haar Konzertexamen aan de Hochschule für Musik in Lübeck.
Momenteel vervolgt ze haar opleiding bij Ivan Monighetti aan de Reina Sofia School of Music in Madrid. Bovendien is haar artistieke ontwikkeling begeleid en beïnvloed door eminente kunstenaars als David Geringas, Gary Hoffman, Ralph Kirschbaum, Wolfgang-Emmanuel Schmidt, Jens-Peter Mainz. Reinhardt Latzko, Arto Noras, Miklós Perényi, Antonio Meneses, Eberhard Feltz, and Raphael Wallfisch.
Aan Anastasia werden reeds vanaf jonge leeftijd prijzen toegekend op diverse concoursen. Zo behaalde zij de tweede prijs en de prijs voor de beste interpretatie van het opdrachtwerk van de Nationaal Cello Biënnale Concours 2016 in Amsterdam.
Zij bespeelt een cello van de Nederlandse bouwer Rombouts (1710), die haar in bruikleen is gegeven. Ze wordt geprezen als een van de meest veelbelovende cellisten van haar generatie. Met haar meeslepende expressiviteit en authentieke persoonlijkheid weet ze haar publiek in heel Europa te vervoeren. Fascinerende technische beheersing versmolten met een oprechte artistieke zeggingskracht kenmerken haar optredens, die door de pers worden geroemd om de “overtuigende, gepassioneerde en meeslepende interpretaties” en de organische frasering en levendige intensiteit tot de allerlaatste noot (Frankfurter Zeitung)”.
Anastasia heeft gespeeld in wereldberoemde zalen als het Concertgebouw Amsterdam, Muziekgebouw aan het IJ, Tivoli Vredenburg, St. Petersburg Philharmonie, Salle Cortot Parijs, Atheneum Boekarest, Liszt Academie Budapest, Euskalduna Concert Zaal Bilbao.Als soliste trad zij op met orkest in een groot aantal celloconcerten waarin ze samenwerkte met orkesten als de Württembergische Philharmonie en het Noord Nederlands Orkest.
Als enthousiast en veelgevraagd kamermuziekspeelster concerteert Feruleva met grote regelmaat op festivals als het Gstaad Menuhin Festival and Academy, International Chamber Music Festival Joao Pessoa Brazil, Orlando Festival, Storioni Festival, Giverny Chamber Music Festival. Zij werkte samen met vooraanstaande musici en ensembles als Raphael Wallfisch, Michel Strauss, Philippe Graffin, Silke Avenhaus, Rick Stotijn, Vladimir Mendelssohn, Camerata RCO en het Atrium Kwartet.
Hoogtepunten uit het seizoen 2018/19 zijn uitvoeringen van het Celloconcert van Peteris Vasks in het Muziekgebouw aan het IJ in Amsterdam, Great Guildhall in Riga en de onlangs geopende GORS Concertzaal in Rezneke, waar ze met de componist zelf samenwerkte, die haar hartveroverende spel hogelijk prees. Verder gaf Anastasia in september 2018 een enthousiast ontvangen recital in het Concertgebouw te Amsterdam, dat onderdeel uitmaakte van de serie “Young Masters on Tour”. Daarnaast verscheen in november 2018 bij het label Gutman Records haar debuut CD “Ballets Russes – Hommage to Diaghilev” . Hierop speelt zij samen met de pianist Frank van de Laar werken van Poulenc, Prokofjew, Borodin en Rimski-Korsakow. https://anastasiaferuleva.com
Frank van de Laar begon op tienjarige leeftijd zijn pianostudie die hij in 1989 aan het Sweelinck Conservatorium Amsterdam bij Jan Wijn afsloot met de hoogst denkbare onderscheiding. Hij vervolgde zijn studie in Hannover bij Prof. Karl-Heinz Kämmerling en in Amsterdam bij Naum Grubert. In 1987 won hij de derde prijs op het Internationale Brahms Concours te Hamburg en in 1988 behaalde hij de eerste prijs op het Postbank-Sweelinck concours en debuteerde in datzelfde jaar in de grote zaal van het Concertgebouw. Sindsdien volgden optredens in binnen- en buitenland elkaar in hoog tempo op en werden door pers en publiek warm onthaald. Hij concerteerde in bijna alle landen van Europa, in Amerika , Azië, waarbij vele prijzen en onderscheidingen hem ten deel vielen.
Zijn repertoire omvat de gehele periode van Bach tot heden, waarbij ook minder bekende oude en nieuwe meesterwerken een interessante rol spelen. Bovendien is hij zeer actief op het gebied van de kamermuziek.
Talloze radio- en televisieopnamen legden zijn uitvoeringen vast en meer dan 25 compact discs verschenen inmiddels van zijn hand.
Thans is hij als hoofdvak leraar verbonden aan de conservatoria Amsterdam en Zwolle.
VIDEO: https://www.youtube.com/watch?v=2H3cuXLKYRc