MOSA Trio: Alexandra Van Beveren viool, Paul Stavridis cello en Bram de Vree piano
NIEUWJAARSCONCERT
Zondag 8 januari 11.30-12.30 uur in Fletcher hotel Arion te Vlissingen
Na een meeslepend eerder optreden wederom het Belgisch-Nederlandse Mosa Trio waarover wordt geschreven dat een grote expressie, innerlijke diepgang en homogene interpretatie hoog in het vaandel staat. Niet voor niks gooiden ze al sinds de oprichting in 2010 snel hoge ogen bij competities en veroverden ze in 2018 de Prix Yamahaop het prestigieuze Concours International de Musique de Chambre de Lyon.
Dit concert wordt zeker weer een enorme belevenis met het griezelig meeslepende Geistertrio van de Romanticus Beethoven met een glansrol voor de piano en de rijke Boheemse klankwereld van Dvorák uit zijn populair-optimistisch getinte Slavische periode.
Programma:
L. van Beethoven (1770-1827): Pianotrio in D groot, Op. 70 nr. 1, ‘Geister’
. Allegro vivace e con brio
. Largo assai ed espressivo (Ghost)
. Presto
A. Dvorak (1841-1904): Pianotrio nr. 1 in Bes groot, Op. 21 (1875)
. Allegro molto
. Adagio molto e mesto
. Allegretto scherzando
. Finale. Allegro vivace
VIDEO https://www.youtube.com/watch?v=Ap-juI5zEdA
Het Belgisch-Nederlandse Mosa Trio dankt zijn naam aan ‘Mosa Trajectum’, de Latijnse naam voor de stad Maastricht. Het trio werd gecoacht aan het Conservatorium Maastricht door Henk Guittart (Schönberg Quartet) en Tonie Ehlen. Vervolgens studeerde het in Parijs bij Trio Wanderer en dankzij de European Chamber Music Academy aan instituten als het Conservatoire National Supérieur in Parijs en de Universität für Musik und darstellende Kunst Wien. Het trio volgde masterclasses bij o.a. Menahem Pressler (Beaux Arts Trio), Johannes Meissl (Artis Quartet), Hatto Beyerle (Alban Berg Quartet), Mark Steinberg (Brentano Quartet) en Avedis Kouyoumdjian.
“Het Mosa Trio speelt bijzonder meeslepend, fantasierijk en levendig. Hun musiceren is retorisch aangrijpend, stilistisch gevarieerd and minutieus vormgegeven. Hun communiceren is verfijnd, bijzonder gevoelig en vol leven. Ik heb het geluk om veel fantastische kamermuziek ensembles te horen, maar slechts zelden hoor ik een ensemble dat zo kenmerkend en persoonlijk is als het Mosa Trio.”
Dit is een zeer treffende beschrijving van het Mosa Trio door Mark Steinberg (Brentano String Quartet). Door de bijna onuitputtelijke energie die de leden van het jonge Nederlands-Belgische pianotrio steken in het doorgronden van hun repertoire, bevatten hun vertolkingen een grote expressie, veel innerlijke diepgang en een homogene interpretatie. Dit laat het trio horen in een breed repertoire dat reikt van vroeg klassiek tot hedendaags klassiek. Bovendien tonen ze een grote interesse in de uitvoeringspraktijken van deze stijlperiodes. Hierdoor blinkt het trio naast technisch meesterschap uit in de veelzijdigheid van zijn vertolkingen. Mede door hun kenmerkende manier van spelen is het “voor het publiek steeds een fantastische ervaring om één van hun concerten mee te maken”, aldus Vincent Coq, pianist van het vermaarde Trio Wanderer. Door de spannende programmakeuze is een concert van het Mosa Trio altijd een belevenis. Het trio programmeert graag verschillende contrasterende stijlen binnen een concert waardoor het publiek enerzijds altijd iets hoort waar het van houdt en anderzijds ook vaak in aanraking komt met iets wat nieuw voor ze is. En zoals Festival Classique in 2013 optekende: “Of de stukken nu mijmerend of speels klinken, het Mosa Trio weet het publiek bij ieder deel mee te trekken in de muziek tot het de noten bijna kan vóelen. Het Mosa Trio is goed in het creëren van een verhaal voor het publiek.” Ook de inlevende manier waarop het trio de muzikale werken toelicht, draagt bij aan het scheppen van een verhaal. Zeker bij hedendaags klassiek werk levert dit voor het publiek vaak nieuwe inzichten op.
De internationale carrière van het Mosa Trio nam een vlucht na het winnen van prijzen op een groot aantal wedstrijden zoals het 14e Concours International de Musique de Chambre de Lyon (2018, FR), het 31e FNAPEC Concours européen Musique d’Ensemble (2017, FR), de International Orlando Competition (2015, NL), de ‘Supernova – the Future Sound of Classical Music’ (2014, BE), het Concours International de Musique de Chambre d’Illzach (2013, FR) en de Storioni Ensemblewedstrijd (2012, NL). Het Mosa Trio was tevens halve finalist van de prestigieuze Melbourne International Chamber Music Competition (2018, AU). Sindsdien heeft het Mosa Trio in veel grote zalen van de Lage Landen gespeeld, waaronder het Concertgebouw Amsterdam, Muziekgebouw Eindhoven en BOZAR (Brussel). Daarnaast heeft het wereldwijd concerten gegeven in Italië, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Oostenrijk, Luxemburg, Australië en China. In 2017 was het Mosa Trio ‘Ensemble en Résidence’ op het beroemde Festival International de Piano de La Roque d’Anthéron. In 2018 voerde het trio Beethovens Tripelconcerto uit met het Orchestre de l’Opéra de Lyon onder leiding van Bernhard Kontarsky.
Het Mosa Trio heeft tientallen live radio- en tv-uitzendingen op zijn naam staan, waaronder een concertregistratie voor het programma ‘Generatie K’ op Canvas (VRT), opnames voor Klara tijdens het Klarafestival en voor Radio 4 in het Concertgebouw Amsterdam. Naast deze opnames bracht het trio in 2018 zijn debuut-cd ‘Portraits’ uit op het label Antarctica Records.
Behalve op het podium brengen de musici van het Mosa Trio ook graag op andere manieren hun passie voor klassieke muziek over op anderen. Zo geven ze regelmatig masterclasses en workshops, o.a. op de Sichuan Conservatory of Music (China) en de Orlando Festival Samenspel Cursus.
VIDEO https://www.youtube.com/watch?v=Ap-juI5zEdA
Alexandra Van Beveren (1988, Genk) begon haar vioolstudies aan de muziekacademie van Dilsen-Stokkem bij Michel Pieters. Op twaalJjarige leeftijd werd ze toegelaten tot de Jong Talent Klas van het Conservatorium Maastricht. Daar behaalde ze in 2010 haar Bachelordiploma in de klas van Maarten Veeze. In 2009 studeerde Alexandra een half jaar in het Guisseppe Verdi Conservatorio van Milaan bij Prof. Giovanna Polacco. Haar “Master in Performance” behaalde zij in 2012 ‘with Distinction’ bij Simon Fischer aan de Guildhall School of Music & Drama in Londen. Deze studie werd mede mogelijk gemaakt door de steun van STROOM beurs Limburg, VSB beurs, Prins Bernhard Cultuurfonds, Rotary beurs en Dexia beurs. Alexandra volgde masterclasses bij o.a. Liviu Prunaru, Yair Kless, David Takeno, Zvi Zeitlin en Thomas Brandis. Alexandra was meermaals Jinaliste van de wedstrijd Jong Tenuto en tweemaal prijswinnaar op het Prinses Christina Concours in Maastricht. Ook werd Alexandra laureate van Dexia Classics en van de Forte Audities. In 2009 won ze met het Jluitkwartet “Dé li Quartet” de 1e prijs op het Concorso Internazionale di Musica da Camera in Milaan. Naast haar solo- en kamermuziekspel speelt Alexandra in diverse orkesten. Ze is lid van het Rotterdams Philharmonisch Orkest en speelt regelmatig met het Nederlands Kamerorkest, het Antwerp Symphony Orchestra en het Orchestre Philharmonique de Luxembourg. Zo werkte ze met dirigenten als Sir Collin Davis, Lahav Shani, Valeri Gergiev en Yannick Nézet-Séguin.
Paul Stavridis (1990, Genk) begon op negenjarige leeftijd zijn cellostudie aan de Stedelijke Academie voor Muziek, Woord en Dans te Genk in de klas van Anthony Grö ger. Vanaf 2004 maakte hij daar deel uit van de Jong Talenten Klas. Sinds 2006 studeerde Paul aan het Conservatorium Maastricht in de klas van Mirel Iancovici. In 2014 rondde hij hier zijn Master ‘cum laudé’ af bij Mirel Iancovici en Marc Vossen. Reeds op jonge leeftijd nam Paul deel aan het bekende kamermuziekfestival van Kuhmo in Finland en aan masterclasses in binnen- en buitenland. Zo kreeg hij onder meer les van gerenommeerde cellisten als Uzi Wiesel, Xenia Jankovic, Leonid Gorokhov en Wolfgang Boettcher. In 2008 soleerde Paul met het Limburgs Orkest Jeugd en Muziek en in datzelfde jaar was hij laureaat van de wedstrijd Dexia Classics. In 2010 won hij een gouden medaille met felicitaties van de jury op het 27e Concours Luxembourgeois et Europé en pour Jeunes Solistes. Voorts soleerde Paul met het Arka Symfonie Orkest in de Rococo Variaties van Tchaikovsky en won hij in februari 2015 de publieksprijs van de Forte audities. Sinds september 2016 is Paul plaatsvervangend aanvoerder in het Orchestre Philharmonique Royal de Liè ge. Verder speelt hij regelmatig met het Antwerp Symphony Orchestra, Brussels Philharmonic en Philharmonie Zuidnederland.
Concertpianist Bram de Vree (1989, Valkenswaard) speelt zowel in de Lage Landen als wereldwijd veel concerten. Vooral als pianist van het Belgisch- Nederlandse Mosa Trio toert hij de wereld rond. Bram debuteerde op dertienjarige leeftijd als solist met een pianoconcert van Haydn. Sindsdien heeft hij met diverse internationale orkesten gesoleerd zoals het Orchestre de l’Opé ra de Lyon, het Amman Symphony Orchestra, het Conservatoriumorkest Maastricht en het Universiteitsorkest Maastricht. Bram gaf solorecitals in Nederland, België, Duitsland, Luxemburg en Griekenland. Zowel solo als met het Mosa Trio heeft Bram tientallen live radio- en tv-uitzen- dingen in binnen- en buitenland op zijn naam staan. In 2010 nam Bram zijn solo debuut-cd op. Bram heeft als kamermusicus en als solist prijzen gewonnen op een groot aantal wedstrijden zoals het Concours International de Musique de Chambre de Lyon (2018, FR), het FNAPEC Concours europé en Musique d’Ensemble (2017, FR), de International Orlando Competition (2015, NL), de Storioni Ensemblewedstrijd (2012, NL), de Music Award Maastricht (2010), het Prinses Christina Concours (2009) en het Jong Muziektalent Nederland (2006). Bram neemt zelf ook geregeld zitting in jury’s van (kamer)muziekcompetities. Bram volgde lessen bij o.a. Ineke Bosch, Joop Celis en Mieke van der Aalst. In 2013 behaalde hij zijn masterdiploma met een 10 met onderscheiding aan het Conservatorium Maastricht. Hij volgde de masterstudie bij Tonie Ehlen in Maastricht en Hå kon Austbø in Oslo. Ook volgde hij lessen bij clavecinist en fortepianospeler Jacques Ogg. Naast deze reguliere studies volgde Bram zowel solo als met het Mosa Trio talloze masterclasses bij o.a. Menahem Pressler (Beaux Arts Trio), Hatto Beyerle (Alban Berg Quartet), Mark Steinberg (Brentano Quartet), Valentina Berman, Paolo Giacometti, Ronald Brautigam, Ralph van Raat en Rian de Waal. Bram is sinds 2013 pianodocent bij het Centrum voor Muziek en Dans in Valkenswaard. Daarnaast heeft hij masterclasses en workshops gegeven op de Sichuan Conservatory of Music (China), de Orlando Festival Samenspel Cursus, de vooropleiding voco en de jong talentklas van het Conservatorium Maastricht, was hij jurylid van de landelijke graadexamens van de European Piano Teachers Association in Maastricht en is hij ambassadeur van het Limburgs Pianofestival. Sinds 2019 begeleidt Bram als Master Coach masterstudenten van het Conservatorium Maastricht bij hun scriptie. Sinds 2020 is hij op hetzelfde conservatorium Coö rdinator van de Kamermuziekafdeling. Zowel Brams bachelorscriptie ‘Beethoven: van manuscript tot moderne uitgave’ als zijn masterscriptie ‘Een levende cadenza’ werden genomineerd voor de EPTA Frans Schreuderprijs en werden gepubliceerd in het Piano Bulletin van de Eu- ropean Piano Teachers Association. De masterscriptie werd ook genomineerd voor de Zuyd scriptieprijs 2013.