22 oktober | TRIO 258

22 oktober | TRIO 258

Zondagochtend 22 Oktober 2017, 11.30-12.30 uur.

Vanuit een gedeelde liefde voor kamermuziek uit met name de romantische periode werd TRIO 258 in 2015 opgericht. Bevlogen musici met een rijke kamermuziekhistorie op zoek naar een eigen geluid en het verrijken van elkaars muzikale persoonlijkheden. Daarbij geïnspireerd op een meer romantisch klankideaal van weleer door opnames van oude meesters als Heifetz en Rubinstein. Met de werken van de vernieuwende Franse componist Debussy en de Tsjechische componisten Janáček en Smetena zullen hun muzikale ambities volledig tot ontplooiing komen.

TRIO 258, Eduardo Paredes Crespo (viool), Leonard Besseling (cello) en Lestari Scholtes (piano)

C. Debussy (1862-1918): Sonate voor cello en piano:
Lent, sostenuto e molto risoluto
Sérénade: Modérément animé
Final: Animé, léger et nerveux

L. Janáček (1854-1928): Sonate voor viool en piano:
Con moto
Ballada
Allegretto
Adagio

B. Smetana (1824-1884): Pianotrio in g opus 15:
Moderato assai
Allegro, ma non agitato
Finale. Presto

 

TRIO 258 bestaat uit pianiste Lestari Scholtes, violist Eduardo Paredes Crespo en cellist Leonard Besseling, drie bevlogen musici met een rijke kamermuziekhistorie in binnen-en buitenland. Het pianotrio vormde zich in 2015 in een sfeervolle repetitieruimte aan de Keizersgracht 258 te Amsterdam. Op datzelfde adres, enkele verdiepingen lager, werd tevens de cello van Leonard gebouwd door vioolbouwer Matthieu Besseling, de vader van Leonard. Het trio trad op in onder meer het Concertgebouw Amsterdam en het Muziekgebouw Eindhoven, in diverse Radio4programma’s en op festivals als de Uitmarkt en het Kamermuziekfestival Schoorl. Geïnspireerd door hun gedeelde passie voor kamermuziek, zijn de leden van TRIO 258 voortdurend samen op zoek naar een zo krachtig mogelijke verbinding met de muziek én met hun publiek. In dit onderzoek schuwen zij het persoonlijke niet; verkennen zij vanuit grenzen van intimiteit en kwetsbaarheid hun liefde voor het repertoire. Het trio is op zoek naar een eigen geluid, geïnspireerd op een meer romantisch klankideaal van weleer. Een klank die altijd voortkomt uit dat waar de muziek om vraagt. Daarbij focust TRIO 258 zich met name op de romantiek (1810-1915), een periode waarbij, zeker in vergelijking met de barok en het classicisme, de authentieke uitvoeringspraktijk nog minder vaak wordt uitgelicht. Juist uit deze periode bestaan er nog geluidsopnames waaruit in zekere mate af te leiden is hoe er in die tijd gespeeld werd. TRIO 258 laat zich door deze overlevering inspireren: beleving, eigenheid en de zoektocht naar vrijheid in de muziek op de meest grenzeloze manier staan centraal. Daarnaast spelen Eduardo en Leonard net zoals de strijkers uit de romantiek op darmsnaren; snaren die sneller ontstemmen, met een grotere uitdaging om te bespelen, maar wel meer mogelijkheden geven op het gebied van klankkleur en articulatie. Het repertoire van het trio varieert van Haydn tot Pärt, met natuurlijk een bijzondere aandacht voor het romantische pianotriorepertoire. Zo toerde TRIO 258 in seizoen 2016-2017 door Nederland met onder andere het zeer zelden gespeelde en grootse tweede pianotrio van Sergei Rachmaninoff. “Betoverend spel… Indrukwekkend hoe het trio zoveel sfeer en stilte kan creëren” www.trio258.nl

Boliviaans-Braziliaans violist Eduardo Paredes (1984) begon zijn muzikale studies in Cochabamba. Op 14-jarige leeftijd verhuisde hij naar Nederland om zijn studie voort te zetten, dankzij een beurs van de Rotary Club. Hij studeerde bij Hans Scheepers en Ofer Falk aan de jong talent klas van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. In 2010 sloot hij zijn Masteropleiding summa cum laude af bij Misha Furman en Gordan Nikolic. Eduardo kreeg regelmatig coaching van Pinchas Zukerman, Robert Cohen en Pavel Vernikov. Zijn kamermuziekonderwijs kreeg hij van de leden van het Parkanyi Quartet en Dmitri Ferschtman. Ook heeft hij masterclasses gehad bij onder andere leden van het Alban Berg Kwartet, het Vermeer Kwartet en het Fine Arts Quartet. Als solist en kamermusicus trad Eduardo op in Het Concertgebouw in Amsterdam, Carnegie Hall in New York, Wigmore Hall in Londen en diverse zalen in Nederland, Belgie, Frankrijk, Duitsland, Slovakije, Zweden, Spanje, Engeland en Zuid-Amerika. Hij speelde kamermuziek samen met Gordan Nikolic, Gary Hoffman, Per Nyström en speelt regelmatig met zijn vrouw, celliste Isabel Vaz en de leden van het Ysaye Trio.

Leonard Besseling (1987) begon op 8-jarige leeftijd met cello spelen. In 2011 studeerde hij succesvol af aan het Conservatorium van Amsterdam waar hij studeerde bij Godfried Hoogeveen (solocellist van het Koninklijk Concertgebouworkest). Na les te hebben gehad van Bengt Widlund werd hij op vijftienjarige leeftijd toegelaten tot het Koninklijk Conservatorium van Den Haag waar hij studeerde bij de cellisten Fred Pot en Floris Mijnders. Als solist speelde Leonard met verschillende orkesten in binnen- en buitenland. Ook in kamermuziekverband is hij zeer actief, zo speelt hij regelmatig met Camerata RCO, het Reizend Muziekgezelschap van violist Christiaan Bor, het New European Ensemble en als invaller in klarinettrio Burlesco. Hij volgde cursussen in binnen- en buitenland waaronder het Summit Music Festival in New York, het Sitka Summer Music Festival in Alaska, de internationale masterclasses in Apeldoorn en het Peter de Grote Festival in Groningen. Buiten zijn bestaan als uitvoerend musicus houdt Leonard zich veelvuldig bezig met het organiseren van uiteenlopende muzikale projecten en is hij artistiek leider van club Classique . Leonard bespeelt een cello gebouwd door zijn vader, Matthieu Besseling, vioolbouwer te Amsterdam.

Lestari Scholtes (1984) begon op zevenjarige leeftijd met pianoles . Zij studeerde bij Ton Demmers aan het Brabants Conservatorium (jong talentklas) en sloot zowel haar bachelor- als masterexamen af bij Jan Wijn aan het Conservatorium van Amsterdam. Daarnaast studeerde zij met haar pianoduopartner Gwylim Janssens bij het Silver-Garburg Pianoduo aan de Hochschule für Musik und Theater in Hannover. Lestari won vanaf jonge leeftijd al diverse prijzen op concoursen als het Prinses Christina Concours en het Steinway Piano Concours. Met haar pianoduo won zij onder andere het Vriendenkrans Concours, het Internationale Kamermuziek Concours Almere en het Concours Musical de France. Lestari gaf masterclasses aan diverse conservatoria wereldwijd en is regelmatig jurylid bij (inter)nationale concoursen. Ze gaf talloze concerten in Nederland en trad daarnaast op in vele Europese landen en Israel, Georgië, de Verenigde Staten (Carnegie Hall), de Verenigde Arabische Emiraten, Zimbabwe, Mongolië, Chili, Bolivia en Peru. Ook trad zij op met onder andere het Brabants Orkest, Holland Symfonie Orkest, Domestica Rotterdam en het Israel Symphony Orchestra. Sinds 2014 heeft zij haar eigen kamermuziekserie ‘Vrienden van de Kamermuziek’ in de Amstelkerk te Amsterdam. Lestari is samen met Gwylim Janssens oprichter en artistiek-zakelijk leider van het Pianoduo Festival Amsterdam en de kamermuziekserie Slotconcerten Oosterhout.

  • Entrée € 10,00 (studenten € 5,00) bij de ingang van het Speelhuus

 

Reacties zijn gesloten.